Frågor och svar

Har du frågor om Long Stay, Mid Stay, Short Stay eller våra olika resmål? Du hittar svar på de vanligaste frågorna i vårt forum men får självklart gärna ringa oss på 08-458 00 00 och kan även gärna maila till info@sunbirdie.com om du har frågor eller funderingar, önskemål eller något annat på hjärtat…

 


Vad gäller kring Corona/Covid-19? Kan jag avboka och till vilken kostnad?
När får jag min voucher?
När ska jag betala min faktura?
Kan jag betala med kort?
Meddelar ni mig när min betalning har kommit in?
Vad ingår i priset som jag betalar?
Hur kan Long Stay med Sunbirdie vara så billigt?
Hur kan Mid-Stay med Sunbirdie vara så billigt jämfört med vanliga veckoresor?
Blir det billigare om jag inte spelar golf?
Hur får jag använda anläggningens faciliteter såsom pooler, gym etc?
Hur fungerar wifi och internet?
Hur ändrar jag videokvalitet i Svt Play?
Till vad räcker 1 GB surf?
Får jag ta med mig hunden?
Hur långt är det från flygplatsen till anläggningarna?
Behöver vi ha hyrbil på anläggningarna?
Finns det restauranger på anläggningarna och är dessa öppna under vintertid?
Var kan jag handla mat?
Kan jag träna golf med pro på resmålen?
Arrangeras golftävlingar på plats?
Har ni handikappanpassade lägenheter?


Vad gäller kring Corona/Covid-19? Kan jag avboka och till vilken kostnad?

Med anledning av spridningen av Covid-19 (Coronaviruset) är det många som kontaktar oss med frågor om avbokningsregler med mera. Här finns information om vad som gäller kring avbokningar till resmål som UD antingen avråder från eller inte.
Sunbirdie är medlemmar i SRF (Svenska Resebyrå och Arrangörsföreningen) och följer den svenska Paketreselagen (SFS 2018:1217) som reglerar dina rättigheter och skyldigheter som kund.
I samband med bokningen har du godkänt de resevillkor som i normala fall reglerar avbokningsregler med mera, men i ett läge när UD avråder från flera resmål har du som bokat med Sunbirdie andra rättigheter, enligt paketreselagen. Dessa rättigheter är unika för dig som bokat en ”paketresa” med oss och gäller inte om du tex har bokat boende och golf själv.

SRF uppmanar dock nu alla sina medlemmar – däribland oss på Sunbirdie – att för tillfället avvakta med att återbetala pengar till kunder som drabbas av UDs avrådan eller andra Covid-19-relaterade problem, i de fall vi inte får återbetalningar av våra leverantörer. Vi kommer dock göra allt vi kan för att du som kund ska få tillbaka dina pengar, alternativt kunna omboka din resa och inväntar tydligare besked från regeringen om vad som gäller och hur lagen ska tolkas.
Läs gärna mer om denna uppmaning på SRFs hemsida…
Läs mer om SRFs syn på Paketreslagen och Covid-19…

Kontakta oss gärna på 08-458 00 00 eller info@sunbirdie.com för mer information.

Resor i närtid:
Om det inträffar oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet som påverkar resan väsentligt så har en resenär rätt att avboka resan utan avbokningsavgift. I och med att UD avråder föreligger en sådan omständighet. Resenärer som ska resa till någon av de regioner som omfattas av UD:s avrådan har därmed rätt att avboka samt normalt sett få återbetalning av hela resans pris. Detta har nu undantagits då SRF anser att paketreselagen inte gäller i denna kris.

Resor längre fram i tiden:
För att en resenär ska ha rätt att avboka krävs att man med säkerhet kan konstatera att resmålet påverkas vid den tidpunkt som den aktuella resan genomförs. Eftersom en avrådan kommer att tas bort så snart läget bedöms vara mindre osäkert, kan man INTE avboka en resa som ligger långt fram i tiden. Om avresan ligger längre fram i tiden än 14 dagar gäller därför vanliga avbokningsvillkor.

Resenärer som befinner sig på resmålet som UD-avråder från:
Resenärer som redan befinner sig på resmålet vid tidpunkten för UD:s avrådan har tyvärr inte rätt att avboka resterande del av resan. Resenärer som ändå väljer att avbryta paketresa har därmed inte rätt till återbetalning av de delar av resan som inte utnyttjas. Som arrangör har vi heller ingen skyldighet att stå för kostnader för tex nya biljetter då det är resenären själv som väljer att avbryta resan.

Avbokning innan UD avråder:
Om en kund avbokar en resa innan det finns en avrådan från UD, så gäller vanliga avbokningsregler. Kunden gör därmed ett eget val att avboka, trots att han/hon inte får några pengar tillbaka. Genom att avboka resan häver kunden avtalet och det finns då inte längre något avtal om resa.
Kontakta oss gärna på 08-458 00 00 eller info@sunbirdie.com

Myndighetsbeslut som påverkar inresa:
För att undvika ytterligare smittspridning har vissa länder beslutat om ändrade inresebestämmelser, vilket bl.a. drabbat svenska resenärer som nu måste söka visum till länder som tidigare inte begärt visum för svenska medborgare eller som helt nekas inresa. I dessa fall föreligger inte något fel i paketresan, utan vi som arrangör tillhandahåller denna helt i enlighet med avtalet. Att du som resenär inte kan delta i paketresan är ett förhållande som du därmed får ta med ditt försäkringsbolag, men självklart hjälper vi dig så gott vi kan. Kontakta oss gärna på telefon 08-458 00 00 eller info@sunbirdie.com för mer information.

Läs mer på UDs hemsida…
Läs mer om paketreselagen…
Läs dina resevillkor…

När får jag min voucher?

10 dagar innan din ankomst till våra resmål, får du din voucher. Den skickas till den mailadress vi har i systemet, dvs samma som står i bokningen. Vet du med dig att du bytt mailadress sedan bokningen ber vi dig kontakta oss för att uppdatera den.

När ska jag betala min faktura?

När du får fakturan (skickas enbart på mail) anger vi två betalningsdatum. Bokningsavgiften om 20% förfaller efter 10 dagar och slutbetalning (80%) förfaller 45 dagar före ankomst.

Kan jag betala med kort?

Ja det går bra med de flesta bank- och kreditkort, dock inte Amex eller Diners. Gör så att du mailar ditt faktura- och bokningsnummer samt hur mycket du vill betala till info@sunbirdie.com så återkommer vi med en säker länk för betalning via Nets och Handelsbanken.

Meddelar ni mig när min betalning har kommit in?

Nej, vi bekräftar inte inbetalningar men vi följer självklart inbetalningar löpande och påminner om du skulle ha glömt bort att göra din slutbetalning i tid (45 dagar innan ankomst).

Vad ingår i priset som jag betalar?

Din vistelse räknas från ankomstdatum ex 14 nätter för Mid Stay och 28 nätter för Long Stay. Extranätter, extra veckor eller extra vistelse kan läggas till. Priserna är per person och baserat på att ni är två personer som delar boende. Utöver själva boendet ingår nästan alltid städning och byte av lakan, wifi och annan service. Städfrekvensen varierar något från resmål till resmål men är vanligen veckostädning samt slutstädning.
Gällande greenfee är det lite olika beroende på resmål. Läs mer om hur golfen fungerar på respektive resmål.

Flyg, hyrbil, transporter med mera ingår inte utan det bokar du själv. Den hjälp som vår personal på plats kan vara behjälplig med ingår naturligtvis.

Hur kan Long Stay med Sunbirdie vara så billigt?

Vi lägger stor kraft och tid på att förhandla med olika resmål och kan på så sätt förhandla fram riktigt bra priser. Idén är att vi hjälper resmålen att fylla deras lägenheter under lågsäsong (ej sommar) och kan på så sätt få riktigt bra priser för boende. Med andra ord så ser vi till att resmålen får en intäkt, kanske något lägre, men ändock en intäkt de inte skulle haft om vi inte var på plats.
Läs mer om våra Long Stay golfresor…

Hur kan Mid-Stay med Sunbirdie vara så billigt jämfört med vanliga veckoresor?

Precis som för Long Stay förhandlar vi inte med resmål om deras vanliga veckopaket utan vi baserar det på våra Long Stay-avtal vilket ger oerhört låga priser jämfört med traditionella charterresor. Observera dock att flyg inte ingår i våra priser – men 5.995:- för 2 veckor med fri golf är ändå oerhört prisvärt…
Läs mer om våra Mid Stay golfresor…

Blir det billigare om jag inte spelar golf?

Du behöver inte spela golf för att resa med Sunbirdie. Du får alltid en rabatt om du inte ska spela golf – läs mer under respektive resmål i prislistan – och vi har även ett koncept vi kallar Sunbirdie Living, där vi har speciellt utvalda resmål för dig som inte spelar golf. Här har vi i stället sk aktivitetsvärdar som arrangerar vandringar, yoga, matlagningskurser, tennis, kajakpaddling eller… ja, vad skulle du själv helst göra under en månadslång utlandsvistelse? Möjligheterna är oändliga….

Hur får jag använda anläggningens faciliteter såsom pooler, gym etc?

Som Sunbirdie-gäst får du oftast nyttja hotellens fasciliteter såsom inomhuspool, utomhuspool och gym när det passar dig. På vissa anläggningar kan det vara begränsat till vissa tider på dygnet eller i veckan. På spa-behandlingar är det naturligtvis tillägg och ibland tar resmålet betalt för t ex bastubad. Hör med personal på plats för mer exakt information.

Hur fungerar wi-fi och internet? 

Internet finns inte i alla lägenheter, och finns det kan det vara mot en avgift. Fri Wi-Fi finns oftast i receptionen, där även stationär dator kan finnas att nyttja. På många av våra resmål finns också fri wi-fi i klubbhusen på golfklubben. Se information om wi-fi på just ditt resmål i resmålets faktaruta.

De som rest en del vet att internet i Sydeuropa fungerar annorlunda än här i Sverige. Medan vi här hemma betalar en fast kostnad för fri tillgång till internet betalar man ofta i Sydeuropa en avgift baserad på trafikvolym. Därav att det ofta krävs betalning för användandet av internet.

Även om det ingår kostnadsfri surf, är det alltså nästan alltid en begränsad volym surf och då kan det vara bra att tänka på din förbrukning. ”Normal” användning som mail, nyheter, chat och annat brukar sällan vara problem, men när det gäller ”onormal” (i Sydeuropa) användning som streaming, videosamtal och annat kan du behöva begränsa kvaliteten, vilket i och för sig begränsar upplevelsen av tex streaming. Känner du att du är beroende av en väldigt stor surfpott kan det löna sig att antingen köpa en separat mobilrouter eller köp till extra surf från ditt svenska telefonbolag – stäm gärna av vad det skulle kosta, då det efter avregleringen av roomingavgifterna har blivit mycket förmånligt att köpa stora surfpotter för användning utomlands, i all fall inom EU samt ofta även i USA. Därmed kan du använda din egen telefon eller padda som ”router” under din resa med hög hastighet.

Observera att vi inte kan garantera hastighet eller tillförlitlighet så om wifi är väldigt viktigt för er (tex om ni måste arbeta någon dag) rekommenderar vi att ni laddar er telefon med surf inför resan, vilket som sagt brukar vara gratis eller i annat fall väldigt prisvärt.

Inställning videokvalitet i Svt Play

Sä här skriver exempelvis svtplay om inställning för lägre kvalitet:

Videokvaliteten anpassas automatiskt efter tillgången till internet. Därför kan videokvaliteten variera mellan 720p och 288p. Om du vill spara data eller upplever att videon buffrar för mycket kan du begränsa videokvaliteten under inställningarna:

Tryck på knappen Inställningar längst ned (enbart svtplay.se och mobil-apparna).
Välj På/Av begränsa videokvalitet

Eftersom videokvaliteten kan variera går det inte att säga exakt hur mycket data som går åt. Men om du hela tiden får högsta kvalitet går det åt cirka 1,2 GB för en timme video vid inställningen Begränsad kvalitet går det 330 MB per timme.

Videokvaliteten anpassas automatiskt efter tillgången till internet. Därför kan videokvaliteten variera mellan 720p och 288p. Om du vill spara data eller upplever att videon buffrar för mycket kan du begränsa videokvaliteten under inställningarna:

Tryck på knappen Inställningar längst ned (enbart svtplay.se och mobil-apparna).
Välj På/Av begränsa videokvalitet

Eftersom videokvaliteten kan variera går det inte att säga exakt hur mycket data som går åt. Men om du hela tiden får högsta kvalitet går det åt cirka 1,2 GB för en timme video vid inställningen Begränsad kvalitet går det 330 MB per timme.

Till vad räcker 1 GB surf?

Email
20.480 text-baserade emails
1 text-only email = 50kb

Websurf
Hur mycket datatrafik som går åt när du surfar runt på olika sajter beror på hur stora (datakrävande) sidorna är som laddas ner i din webbläsare. 1 GB bör dock ge nästan 7 timmars web surfing (Allmän surfing – inga videos)
1MB/sida eller 2.5MB per minut = 150MB per timme

YouTube
27 x 5 minuter 720p video
5 minuter YouTube = 37.5MB vid 720p upplösning

Skype
51 timmars röstsamtal
6.5 timmars videosamtal
Utan kamera: 360KB/min = 21MB/timme
Med kamera: 2.6MB/min = 156MB/timme

Spotify
En timmes streaming med Spotify kräver någonstans mellan 90 – 100MB i datatrafik och om du väljer att streama med högsta ljudkvalitet drar det ännu mer.

Filmstreaming
Steaming av film drar mycket om du streamar film av hög kvalitet medan lågupplösta videoklipp och filmer inte drar så extremt mycket. Ungefär så här mycket går det åt:
Låg kvalitet. De lägsta upplösningarna på SVT Play, Netflix och Viaplay drar ungefär 300MB/tim och på Youtube strax under hälften.
Mediumkvalitet på Netflix och Viaplay tar ungefär 700MB/tim av din datatrafik.
Högupplöst film (HD) drar cirka 3GB/tim, till exempel när du streamar med hög kvalitet på Netflix.
Högsta HD kvalitet drar upp till 7GB/tim.

Om du vill streama film ibland bör du välja lägsta möjliga kvalitet.

Får jag ta med mig hunden?

På de flesta resmålen har vi boenden där hundar är välkomna. Värre är det på golfbanorna, där det i dagsläget bara är tillåtet i Italien.

Hur långt är det från flygplatsen till anläggningarna?

Läs i faktarutan under respektive resmål och boende för information om avstånd till flygplats med mera.

Behöver vi ha hyrbil på anläggningarna?

Sunbirdie rekommenderar hyrbil. Vissa anläggningar har en golfbana precis vid boendet men det kan ändå vara bra med en hyrbil för att ta sig till de övriga banorna du som resenär har rätt att spela gratis. Bil är också naturligtvis bra att ha med tanke på handlande av mat, shopping och ev utflykter och socialt liv i övrigt.

Finns det restauranger på anläggningarna och är dessa öppna under vintertid?

Ja, det finns restauranger på gångavstånd på de allra flesta resmålen i vårt program, men det skiljer såklart om du bor intill en golfbana eller mitt i en levande kuststad. Läs mer under respektive resmål eller kontakta oss på telefon för mer information.

Var kan jag handla mat?

Precis om ovan gäller det med butiker och supermercados. Det beror på resmål, men vi informerar alltid om närmaste butiker.

Kan jag träna golf med pro på resmålen?

Ja. På våra resmål kan man ta lektioner av klubbens pro.

Arrangeras golftävlingar på plats?

Ja. Våra golfvärdar arrangerar golftävlingar regelbundet beroende på gästantal och säsong.

Har ni handikappanpassade lägenheter?

Ja, på de flesta av våra boenden finns någon eller några handikappanpassade lägenhetr, exempelvis med dusch i stället för badkar osv. Kontakta oss gärna för mer information på info@sunbirdie.com


Läs om Long Stay med Sunbirdie
Läs om Sunbirdies Long Stay golfresor
Läs om Sunbirdies Mid Stay golfresor
Läs om Sunbirdies weekend- och vecko-golfresor

Kontakta oss gärna på telefon 08-458 00 00 ller maila till info@sunbirdie.com

© Sunbirdie AB

Comments are closed.