Viktigt för ett Tryggt Longstay företag

Viktigt att veta inför din resa

Viktig info om Internet och Wifi i våra boenden!

1.0 Information om nya paketreselagen

De kombinerade resetjänster du erbjuds utgör en paketresa i den mening som avses i direktiv (EU) 2015/2302. Därför omfattas du av alla EU-rättigheter som gäller för paketresor. Företaget Sunbirdie AB kommer att ansvara fullt ut för att paketresan som helhet fullgörs korrekt. Dessutom har företaget Sunbirdie AB, enligt lag, ett skydd för att återbetala dina betalningar och, när transport ingår i paketresan, säkerställa din hemtransport om det eller de hamnar på obestånd.

Centrala rättigheter enligt direktiv (EU) 2015/2302
• Resenärer kommer att få all väsentlig information om paketresan innan de ingår paketreseavtalet.
• Det finns alltid minst en näringsidkare som har ansvar för att alla resetjänster som ingår i avtalet fullgörs korrekt.
• Resenärerna får ett nödtelefonnummer eller uppgifter om en kontaktpunkt där de kan komma i kontakt med arrangören eller resebyrån.
• Resenärer får överlåta paketresan till en annan person, med skäligt varsel och eventuellt mot en extra kostnad.
• Paketresans pris får endast höjas om särskilda kostnader ökar (till exempel bränslepriser), och om detta uttryckligen anges i avtalet, samt i alla händelser senast 20 dagar före paketresans början. Om priset höjs med mer än 8 % av priset på paketresan får resenären säga upp avtalet. Om arrangören förbehåller sig rätten att höja priset har resenären rätt till en prissänkning om de relevanta kostnaderna sjunker.
• Resenärer kan säga upp avtalet utan att betala en avbokningsavgift och få full återbetalning av alla betalningar om någon annan av paketresans väsentliga delar än priset ändras avsevärt. Om den näringsidkare som ansvarar för paketresan ställer in paketresan före paketresans början har resenärerna rätt till återbetalning och ersättning, i förekommande fall.
• Resenärer kan under exceptionella omständigheter säga upp avtalet före paketresans början utan att betala en avbokningsavgift, till exempel vid allvarliga säkerhetsproblem på resmålet som sannolikt skulle påverka paketresan.
• Dessutom kan resenärer när som helst före paketresans början säga upp avtalet mot en skälig och motiverad avbokningsavgift.
• Om betydande delar av paketresan inte kan tillhandahållas enligt avtalet efter paketresans början måste lämpliga alternativa arrangemang erbjudas utan extra kostnad. Resenärer får säga upp avtalet utan att betala en avbokningsavgift om tjänsterna inte fullgörs i enlighet med avtalet och detta väsentligen inverkar på paketresans fullgörande och arrangören inte avhjälper problemet.
• Resenärer har också rätt till en prissänkning och/eller en ersättning för skada om resetjänsterna inte fullgörs eller fullgörs bristfälligt.
• Arrangören måste tillhandahålla stöd om resenären befinner sig i svårigheter.
• Om arrangören eller, i vissa medlemsstater, återförsäljaren hamnar på obestånd kommer betalningarna att återbetalas. Om arrangören eller, i tillämpliga fall, återförsäljaren hamnar på obestånd efter paketresans början och om transport ingår i paketresan, säkras resenärernas hemtransport.
• Sunbirde AB har tecknat skydd vid obestånd hos Nordic Guarantee. Resenärer får kontakta denna enhet eller, i tillämpliga fall, den behöriga myndigheten Kammarkollegiet, Birger Jarlsgatan 16, 114 34 Stockholm, 08-700 08 00, registratur@kammarkollegiet.se om tjänster inte tillhandahålls till följd av Sunbirdies obestånd.

Direktiv (EU) 2015/2302 i den form som det har införlivats i nationell rätt
https://svenskforfattningssamling.se/doc/20181217.html

 

FLYG med Sunbirdie AB ingår inte. Flyg bokar ni själva. Se vår information om Flyg/hyrbil för mer information om flyg.

FLYGRESAN Om du tar mediciner som är viktiga för din hälsa.
Se till att du alltid har med dig dessa i handbagaget när du flyger så att det räcker ett par dagar om det vanliga bagaget skulle bli försenat eller försvinna.

AVRESEMEDDELANDE med information angående er resa får ni i samband med fakturan.

AVBESTÄLLNINGSSKYDD Vi rekommenderar att ni tecknar reseförsäkring och avbeställningsskydd genom Solid AB. Läs mer på www.solidab.se

AVBOKNING Avbokning skall göras så fort ett hinder för resan uppstår. I resevillkoren finner du anvisningar för hur du ska gå tillväga vid avbokning. Eventuell återbetalning av avbokad resa sker till huvudresenärern så fort alla erforderliga handlingar är Sunbirdie AB tillhanda.

ANMÄLNINGSAVGIFT är 10 % av resans pris och betalas inom 10 dagar till Sunbirdie AB.

FÖRLORAT BAGAGE Har ni oturen att förlora ert bagage eller att det blir skadat ska ni alltid omedelbart ta kontakt med flygbolaget på flygplatsen. Ni ska alltid erhålla en PIR-rapport (intyg) för att sedan kunna kräva ersättning av flygbolag och försäkringsbolag (spara alla utgiftskvitton)

BOENDE  Sunbirdie AB skickar ofta med hotell/lägenhetsfolder och golffolder och många resenärer går in på hotellets/lägenheternas/golfbanans hemsida. Vi vill påpeka att informationen i foldrar och på hemsidorna tyvärr inte alltid stämmer och Sunbirdie AB tar inget ansvar att ersätta kunden för tjänster/faciliteter etc. som utlovas där och sedan inte kan uppfyllas. Sunbirdie ansvarar endast för vad som utlovas i vår katalog och hemsida.

KREDITKORT fungerar så gott som överallt. Det är även ganska vanligt att golfshopen inte tar kort. Kontrollera alltid innan ni gör en beställning att de accepterar kreditkort.

POOL De flesta hotell har pool, men de är inte alltid öppna under höst/vinter/vår och de som är utomhus är inte alltid uppvärmda. Sunbirdie AB försöker givetvis påverka hotellen att öppna poolen så snart vädret tillåter, men lämnar aldrig några garantier rörande utomhuspoolen. Uppvärmd inomhuspool finns på Aquaria (Salou) Costa Dorada, Cerro Mar, (Albufeira) och Boavista Algarve och Mar Menor resort, Costa Calida.
På Club la Costa World finns uppvärmd utomhuspool och jacuzzi. Även på Cascade Resort, Algarve, finns en uppvärmd utomhuspool.

TRANSFER från flygplatsen till hotellet ingår inte på våra resmål. Vi rekommenderar alla gäster att boka hyrbil. Allt för er egen frihet. Vi rekommenderar att ni bokar hyrbilen via Car Trawler.

SJUKDOM Vid sjukdom, kontakta vår representant på plats så denne kan hjälpa till med läkarvård och läkarintyg. Läkarintyg behövs för att ev försäkring ska gälla. Se till att ha ditt europeiska sjukförsäkringskort med dig på resan.  Beställ kortet i god tid för leveranstiden kan vara 1 – 2 veckor. Observera att även barn måste ha ett EU-kort.
Du kan beställa sjukförsäkringskortet på försäkringskassans hemsida. Detta är väldigt viktigt om du har oturen och blir sjuk eller skadad. Vården utomlands är ofta lika bra eller bättre än hemma. Om du reser utomlands mer än 45 dagar kan det vara bra att komplettera hemförsäkringen med en särskild tilläggsförsäkring.

VISUM/PASS Kontrollera att passet gäller och om ni behöver visum för en längre vistelse i landet.

VACCINATION Kontrollera med närmsta vaccinationscentral.

VOUCHER behöver ni inte när ni reser till våra resmål där vi har värd. Reser ni ”på egen hand” eller under perioder då Sunbirdie inte har personal på plats krävs dock hotell- och greenfee-voucher och förbokade starttider. Dessa vouchers kommer i så fall skickas tillsammans med er slutfaktura.

VÄGBESKRIVNING OCH ADRESSER Klicka på kartan på respektive resmål och klicka sedan på ”vägbeskrivning” i den meny som kommer upp i kartan. Där kan ni ange avreseort och få fram vägbeskrivning, avstånd, restid, kostnad mm.Efter slutbetalning får ni även ett ankomstmeddelande av oss, där det finns detaljerade vägbeskrivningar och viktiga uppgifter inför er ankomst. Detta avresemeddelande skickas ut runt en vecka innan er resa.

ÖNSKEMÅL Det går alldeles utmärkt bra att lämna önskemål angående boendet mm. Vi gör vårt bästa för tillgodose era önskemål men kan inte garantera att era önskemål tillgodoses.  Det är viktigt att du som kund vet att detta är ett önskemål och inget som ingår i avtalet.

TJÄNSTER Sunbirdie AB säljer boende och golf samt tillhandahåller service av vår personal på plats. Outnyttjade tjänster som ingår i ett förköpt paket återlöses inte. Detta gäller, greenfee, utflykter, hyrbilar, övriga arrangemang, golflektioner mm. Alla tilläggsbokningar är bindande oavsett om de nyttjas eller inte. Detta gäller även de delar som betalas kontant på plats.

INTERNET Internet som finns tillgängligt på en del av våra boenden är en extratjänst som ingår kostnadsfritt om ej annat angivits. Vi kan aldrig garantera att detta fungerar felfritt och hastigheten kan variera. Generellt bör du vara beredd på att det inte är avsett för streaming eller andra tyngre tjänster som är normalt här hemma. Stannar du en längre period och har stort behov av wifi, rekommenderar vi att du köper på dig mer surfkapacitet i ditt mobilabonnemang (om du inte redan har det) alternativt köper ett mobilt nätverk i det aktuella landet om du reser utanför EU. Tala gärna med oss om du har  frågor om wifi och internet.

 

Viktigt att veta om lägenheterna/boendet under din Long Stay-resa

ANKOMST OCH AVRESA Tillträde till lägenhet/hus sker från kl. 15:00 ankomstdagen, och lägenheten/huset skall lämnas i gott skick senast kl. 11:00 avresedagen.
OBS! Lämna besked till oss om uppskattad ankomsttid ett par dagar innan du kommer. Vi vill kunna planera för ett smidigt mottagande och undvika onödiga väntetider, både för er, och för oss. Om uppskattad ankomsttid väsentligt ändras, meddela detta till oss så snart som möjligt.

Alla lägenheter/hus är utrustade för självhushåll och det finns lakan och handdukar för det antal resenärer som ingår i bokningen, om inget annat särskilt avtalats. Om resenären avser upplåta plats till fler personer än de som uppgivits i bokningen (om ni får en gäst i några dagar eller en vecka) så tillkommer en kostnad. Kostnaderna för extranätter/personer varierar beroende på boende – se prislista. Slutstädning ingår. Kostnader för el, gas och vatten ingår i samtliga paket om ej annat angivits.

INTERNET Internet som finns tillgängligt på en del av våra boenden är en extratjänst som ingår kostnadsfritt om ej annat angivits. Vi kan aldrig garantera att detta fungerar felfritt och hastigheten kan variera. Generellt bör du vara beredd på att det inte är avsett för streaming eller andra tyngre tjänster som är normalt här hemma. Stannar du en längre period och har stort behov av wifi, rekommenderar vi att du köper på dig mer surfkapacitet i ditt mobilabonnemang (om du inte redan har det) alternativt köper ett mobilt nätverk i det aktuella landet om du reser utanför EU. Tala gärna med oss om du har  frågor om wifi och internet.

HUSDJUR är oftast inte tillåtna, men på några resmål är hundar välkomna. Kontakta oss för mer information. Hundar är dock inte välkomna på golfbanorna…

RESERVATION Vi reserverar oss för skrivfel och ändringar som ligger utanför vår kontroll och förbehåller oss rätten, att innan avtal träffas med köparen, vidta ändringar av uppgifter på vår hemsida, i broschyrer och prislistor. Vi förbehåller oss också rätten att företa ändringar av de avtalsvillkor som gäller för resan innan avtal träffats.

RESERVATION även för tryckfel- och korrekturfel, oförutsedda ändringar utanför vår kontroll såsom ändrade tidtabeller, valutaändringar, bränsletillägg, strejk, krig, naturkatastrofer m m.

Viktigt att veta om golfen företag under din tryggt Long Stay-resa

BANARBETE Sunbirdie AB reserverar sig för underhållningsarbete på banorna som måste göras för att standarden på golfbanan skall kunna efterhållas. Vi reserverar oss också för banornas kondition som kan variera på grund av klimat och nederbörd.

GOLFBAG tänk på att boka din golfutrustning på flyget. På de flesta flygbolag tillkommer en avgift.

GRÖNT KORT/HCP +54 räcker för att spela på alla våra golfbanor.  Ta alltid med ditt hcp-bevis som du skriver ut från ”Min Golf” på Golf.se.

GOLFVAGNAR finns att hyra på samtliga resmål.

GOLFBILAR finns att hyra på nästan alla destinationer. Har ni en skada eller behov av golfbil av annan anledning bör den förbokas vid bokningen. Det är golfklubben som avgör om golfbilar tillåts vid blött väder och Sunbirdie ersätter inte för uteblivet spel om golfbil inte tillåtits på golfbanan.

SOFTSPIKES Spikförbud gäller på alla våra destinationer.

TÄVLINGAR Sunbirdie arrangerar tävlingar på resmålen utifrån beläggning och säsong.


Läs mer om Sunbirdies Long Stay golfresor
Läs mer om Sunbirdies Mid Stay golfresor
Läs mer om Sunbirdies weekend- och vecko-golfresor

Gör en snabb pris-/offertförfrågan

Kontakta oss gärna på telefon 08-458 00 00 eller maila till info@sunbirdie.com

© Sunbirdie AB

Comments are closed.